Youtube/ Gerçeğe Çağrı
Bu eğitim yazısı “FHÖ Yapım” tarafından gerçeklerin açığa çıkması amacıyla hazırlanmış olup tüm resim bilgi ve materyallerin telif hakkı saklıdır.
Günümüzde dijital sahtekarlık dijital dünyanın hayatımızda artmasıyla orantılı olarak artmıştır. Bu teknoloji dünyasında sahtekarlar; gerek bilimsel gerçekleri saptırmak amacıyla dijital delillerde, gerek fikir adamları, sanatçılar, siyasetçilerin vs. resimlerini değiştirerek toplumlar üzerinde psikolojik yönlendirme yapmayı amaçlamaktadırlar. Günümüzde savaşlar eskisi gibi artık çoğunlukla silahla değil psikolojik harp yöntemleri ile olduğundan ve bu işi kendi çıkarı, insanlığın kötülüğü için kullanan insi şeytanların çoğunlukla dijital sahtekarlık ile yaptığını bildiğimizden dolayı; bu eğitimle gönüllü gerçek(hak) erlerinin gerçeğe ulaşması, açığa çıkartması, sahtekarlığa, yalana, iftiraya, kaosa, kötülüğün galip gelmesine engel olmaları günümüzde ne kadar önemli bir iş olduğu barizdir.
Öncelikle dijital suçlar konusu yeni bir alan olduğu için Amerika da sınırları net belli olan suçlar değildir, Türkiye de ise adalet mekanizmasının varlığı bile belli olmadığından bu alanda neredeyse şu anda bir çalışma yapılmış olmayı bırakın doğru düzgün konuyu anlatan, her şeyiyle açıklığa kavuşturan bir eğitim sitesi veya videosu bile yok.
Bu ihtiyaç bizde aslında DÜNYANIN KARA KUTUSU Belgesel serisini hazırlarken hasıl oldu. Yalanları gerçeklerden ayıklayıp, saf gerçeklerin oluşturduğu birbiriyle uyumlu büyük resmi insanlara gösterebilmek için bu belgesel serisini hazırlarken karşılaştığımız bir çok görüntünün sahte mi yoksa gerçek mi olduğunu anlamak için kendimizi bu alanda eğittik ve şimdi de diyoruz ki neden gerçekleri sadece biz analiz edelim. Hak dostu gerçek aşığı bir çok insan var ve bu konuda gönüllü insanlar kendileri de bu konuyu öğrenip araştırsın gerçeği yalandan ayırt etsinler. Kendi çıkarınız için bir resmin gerçekliğini öğrenmek istiyorsanız gene makalemizden faydalanabilirsiniz elbette. Belki biri size photoshop ile bir tuzak kurdu ve bunu ispatlamak istiyorsunuz…
İlk olarak bu eğitimi photoshoptan anlayan insanlar çok daha kolay kavrayacaktır ama korkmayın photoshop bilmiyorsanızda gene mantığını açıkladığımız için anlayacaksınız.
Resimleri analiz için kullandığımız ücretsiz program budur;
https://29a.ch/photo-forensics/#forensic-magnifier
Aslında http://fotoforensics.com/ sitesi de bu makalede anlatacağımız aynı konuya ELA (error level analyz) dayanmaktadır ama ilk site (29a.ch-forensically beta) programı daha ayrıntılı bir program olduğundan bu program üzerinden devam edeceğiz.
Resimde analiz edilen kısımlar şunlardır.
>Programındaki clone detection bölümü fotoshop ile yapılan klonlamaları gösterir. Kırmızı şeritler nereden alınıp nereye götürülüp yapıştırılmış onu gösterir.
>ELA error level analyz kesme yapıştırma işlemlerini gösterir. Başka bir resimden alınıp o resme yapıştırılmışsa genelde parlak beyazlık olur. Yapıştırılan yada oynanan kısmın kenarlarıda heterojense o şekilde de anlaşılır.
>luminance gradient ışığın vurduğu ve yansıdığı kısımlara gösterir bu şekilde; sonradan resmin üzerine eklenen-yapıştırılan bir resmin farklı ışığı alma ve yansıtma açısı olduğu için resimde oynama olduğu ve hangi kısımda oynama olduğu anlaşılır.
Biz bunlardan şimdilik sadece ELA analizine değineceğiz, ki zaten ELA analizini öğrenmek bir resmin gerçek mi sahte mi olduğunu anlamanıza yetecektir. ELA analizinden sahte olduğu anlaşılamayan bir resmin olması çok nadirdir, bu yetenekte bir ptohoshopçunun varlığı konu ile ilgili tez yazan bilim adamlarına göre çok nadirdir. ELA analizinden anlaşılmaması için bir resmin çok çok düşük boyutlu ya da bir videodan ekran görüntüsü alınarak yapılmış bir resim olması gerekir. Yani godzilla filmini durdurup ekran resmini kopyalayarak bunu photoshop a yapıştırıp bir resim elde ettiğinizde ELA analizinden godzilla nın fake olduğu anlaşılmayacaktır.
Basitçe ELA analizi resmin yoğunluğunu gösterir ve aşağıda bolca örneğini göreceğiniz gibi siyah beyaz bir sonuçtur. Eğer bir resmin ELA sonucunda birbirine yakın ve homojen şekilde yayılmış renkler varsa resim normal gerçektir. Fakat belli bir bölgede toplanmış koyu beyaz ya da koyu siyahlık ya da farklı bir renk tonu çizimler vs. varsa o toplanma olan bölgede oynama var demektir.
Bu resim bizzat benim kişisel kameramla çekilmiş hiç bir görüntü programına maruz kalmadan buraya yüklediğim (memleketimden bir manzara) resmidir. Altında ise bu hiç oynanmamış resmin fotoforensically beta sitesinden aldığım ELA analizi görüntüsünü göreceksiniz. Resmi sürükleyerek siteye yüklüyoruz ve sağdaki sekmelerden ERROR LEVEL ANALYZ kısmına tıklıyoruz. Otomatik ayarlardan bize zaten hemen sonucu gösteriyor.
Üstte ELA analizinin ne kadar normal ve renklerin uyumlu olduğunu görüyorsunuz. Şimdi gene hiç oynamadan Photoshop ile bu resmi bir kere kaydedelim ve ELA analizi alalım. Normalde uzmanlara göre photoshop ile hiç oynanmamış olsa bile üst üste 60 küsur defa kaydedildiğinde renklerin yeri değişecek yani resim koyu siyahtan çok koyu beyaza yakın olacaktır. Altta ilk kayıtın ELA sı;
Resmin kendisinde hiç gözle görülür değişme olmadığı için koymadım, ELA sında ise neredeyse hiç değişme yok. Şimdi (aşağıda) photoshop ile bir transparan ok resmi ile başka bir resimden uçak resmini kenarlarından itina ile kesip ekliyorum ve öyle ELA sonucu alıyorum.
ELA analizinde Ok işaretinin etrafındaki farklı ve yoğun renk tonu ile uçaktaki farklı yoğun renk tonunu görüyorsunuz. İşte bir resmin photosoplu mu olduğunu anladınız. Programda (ELA analizi sitesinde) kullandığımız ELA ayarları; JPEG quality:75, Error scale:20 dir. En genel ayar budur. Siz bu ayarları sorunu veya sorunsuzluğu net göreceğiniz şekilde arttırıp azaltabilirsiniz. Herhangi bir düzeyde (kalite ve error scale ayarında) gözünüze bir sorun çarpıyorsa resimde sıkıntı var demektir.
Şimdi (altta) uçaktan 2 tane daha kopyalıyorum ve resme ekleyip ELA sonucu alıyorum.
Gördüğünüz gibi diğer iki uçakta da renk farklılığı ve yoğunluğu bariz göze çarpıyor. Uçağın beyazdan siyaha dönmesinin nedeni ise büyütünce çözünürlüğünün (kalitesinin) azalmasından dolayıdır. Şimdi daha spesifik örneklerle konuya devam edeceğiz.
Aynı resmin sağ üst köşesine photoshoptaki “clone stamp” yöntemi ile dağ ekledim. Clone stamp özet olarak resimdeki bir görüntü parçasını kopyalayıp gene resimde bir yere yapıştırmaktır. Bu işlemi çoğunlukla fotoğrafçılar; vesikalık resminizdeki sivilce ben vs. kapatmak için yüzünüzün temiz kısmından yuvarlak bir alan kopyalayıp sivilceli alanın üstüne yapıştırarak kapatmak için kullanırlar. Bende resimdeki dağ görüntüsünden bir parça kopyalayıp sağ üst köşedeki dağ miktarını arttırdım, fakat ELA analizi benim yaptığım bu değişikliği algılamadı.
Gördüğünüz gibi başka resimlerden eklenmiş uçak ve ok işareti algılanıyor iken aynı resimden yapılan çoğaltma ELA analizinde algılanmıyor. O yüzden bir resimde resmin içindeki bir parçanın çoğaltıldığını düşünüyorsanız forensically beta sitesindeki Clone Detection kısmını kullanmalısınız. Bu kısımda gördüğünüz pembe çizgilerin çokluğu bir bölgede yapılmış klonlamayı gösterir. Pembe çizginin bir ucu kopyalanan alanı diğer ucu ise yapıştırılan alanı gösterir.
şimdi klonlamayı nasıl ifşa edeceğimizi anladık. Clone detection kısmı hakkında bilmemiz gerekenler şunlar; çok ufak neredeyse nokta büyüklüğündeki pembe kısımlar önemli değildir ve bir klonlama işaret değildi. Çünkü bunlar birbirine benzeyen çok ufak pikselleri gösterir. Yani resimdeki evlerin çatısı aynı olduğu için çatıdaki bir noktayı başka çatıdaki bir nokta ile aynı zannedebilir ama halbuki çatı photoshopta kopyalanmamıştır.
Clone detection kısmının ayarları şöyledir.
Minimal similarity kısmı minimum benzerlik manasındadır, yani burayı arttırırsak kopyalanmış daha büyük kısımları bulacaktır. Minimum yapar isek birbirine benzer minnacık bütün pikselleri kopyalanmış olarak algılayacak ve tüm resim pembe çizgilerle dolacaktır. Bu kısmın ayarı kopyalandığını düşündüğünüz alanın büyüklüğüne göre değişir.
Minimum detail yani minimum detay kısmını arttırırsak benzer kısımların detayına önem verecek ve daha az benzer kısım bulacaktır. Bu kısım genel olarak 0.10 gibi bir hizada tutulur.
Minimal cluster size yani minimum küme boyutu genel olarak orta seviyede tutulur. Burayı arttırırsak en yoğun kopyalama yapılmış alana yoğunlaşacaktır. Yani arttırdıkça sadece dağın olduğu (çünkü üste üste oraya kopyalama yapıldı) alanı gösterip diğer nokta ve ufak tefek benzer olan kısımları görmezden gelecektir. Block size (kutu boyutu) klonlanan kısmın büyüklüğünü ayarlar, ne kadar yüksek olursa o kadar büyük bir alanın kopyalandığını arayacaktır. Bu kısmı çok büyük yapmak mantıklı değildir, çünkü genel olarak photoshopçular çok büyük alanları kopyalamaz, ufak ufak kopyalayıp yapıştırırlar ki belli olmasın. O yüzden buranın orta seviyede 4,5 civarında olması makuldur.
Maximal image size ayarı kullanılacak resmin çözünürlüğünü hesaba katar. Genel olarak 1024 çözünürlük idealdir, daha emin olmak için resminiz 1024 ten yüksek boyutlu ise en üst seviye yapabilirsiniz bu durum işlem süresini biraz daha uzatacaktır.
Şimdi işleri daha da zorlaştıralım ve ELA analiz yönteminin doğruluğundan emin olmak için bir yöntem daha uygulayalım. Hepinizin istagram veya telefonlarınızdan az buçuk bildiği resme filtre ekleme olayını photoshop ile yapacağız, sonra ELA analizinde anlaşılıyor mu bunu göreceğiz.
Önce photoshop için açtığım aynı sekansta yani resim, ok ve uçakların üzerine 3 tane filtre ekledim (tüm resmin koyuluğunu ve renk yoğunluğunu arttırdım) ve kaydedip ELA sonucuna baktığımda renkler biraz değişmiş olsa da gene oynanmış kısımları üstteki resimler gibi gösteriyordu. Sonra bu aldığım resmi yeni bir photoshop sekansında açıp üzerine 3 filtre daha ekledim. Ve ELA sonucu gene alttaki gibi oldu görüyorsunuz.
Yani filtre eklense de renkler biraz değişse de, oynanma yapılmış (başka bir resimden eklenmiş vs.) kısımlar ELA analizinde belli oluyor. Sonuç olarak ELA analizi resmin gerçekliğini ölçmek için uzmanların dediği gibi gayet güvenilir bir yöntem.
ELA analizi hakkında daha spesifik örnek ve araştırmalarla bu sayfada devam edeceğiz.